lördag 10 maj 2014

Lång

Den årliga långloppisen på stan blev inte inställd trots det lång-variga regnandet. Ortsbefolkningen slöt upp, korta och långa om varandra, och trängdes mellan borden där lång-gardiner i panelformat trängdes med lång-tråkiga spänningsromaner i fuktskadat skick. Kokbok efter kokbok med löften om hälsa och snabb viktnedgång, snarare än lång-kok, bjöds ut. Ingen av dieterna hade blivit lång-varig hos de tidigare ägarna. Under lång-tröjorna var de fortfarande runda om magen.

Jag valde mellan en lång-ranglig och en kortknubbig steviaplanta. Hoppas växten trots sitt kinkiga rykte blir någorlunda lång-livad i min vård. Den är sötare än socker. 1 kvadratmillimeter steviablad är smakar lika sött som en påse lösgodis, utan att ge godisets hälsomässiga konsekvenser på lång sikt. Mer då? Av en lång man som sålde skrot från ett lång-bord köpte jag en zonterapibräda. På brädan fanns två figursågade fötter med fjädrar under. Träfötterna täcks av piggar. Det är meningen att man ska balansera på brädan för att befrämja sin hälsa på lång sikt. På grund av smärtan i fötterna kan man dock inte stå på den någon lång stund. Ont ska med ont fördrivas. För 20 kronor var den dock ett fynd och det kändes inte alls långt att bära hem den. Jag tror den är värd långt mer än 20 kronor (den påminner om en yantratoffel fö).

4 kommentarer:

  1. Här var det långt :) Fiffigt!

    SvaraRadera
  2. Lååååångt! Stevia återkommer ofta hos dig, visst var det vad Julia sötade sitt te med? �� själv tål jag inte smaken.

    Jag förstår dig i din ovilja, det är så svårt att ta upp gamla texter som man gått ur efter att verkligen ha varit inne i dem, och börja peta.

    SvaraRadera
  3. Gillar hur de leker med orden.

    SvaraRadera
  4. Allt som påminner om en yantratoffel kastar man långa blickar efter, har man märkt.

    SvaraRadera