onsdag 23 mars 2016

Tid och rum

Inredningsbutiken Tid och Rum lockar med 30 % på valfri vara och hela stan tycks vara där. Jag plockar till mig en läderbunden anteckningsbok från en korg vid entrén och går in i butiken. Stegen dämpas av mjuka mattor. De flesta varorna går i amerikansk östkuststil med imiterade sjömärken och liggande vitmålade bräder och mörkblå plädar med stjärnor. Det ska synas att det kostar. Jag fingrar på en knähög ljuslykta i rostfritt stål. 995 kr står det på den handskrivna prislappen. Med en suck väger jag anteckningsboken i handen. Ska jag köpa den eller inte? De långsmala prydnadskaninerna i soffan ger mig inget svar. De ler bara inbjudande och ser tillgivet på mig med sina knappögon. När jag ser Liselott från jobbet dra i en luden filt bestämmer jag mig. Jag lägger anteckningsboken på ett vitmålat bord med avskavd målarfärg och skyndar ut ur butiken. Johan kan få något annat. Det finns säkert någon Leif GW som han inte läst. Vem använder egentligen svindyra anteckningsböcker?

2 kommentarer:

  1. Skulle kunna varit jag, känner jag. Jag har en jättefin anteckningsbok stående i hyllan som jag inte öppnat på flera år. Skriver ju på mobilen eller datorn, ju :-).

    SvaraRadera
  2. ja, mycket blir bara någon slags rekvisita i ens liv. Bra skrivet!

    SvaraRadera