tisdag 19 juli 2016

Fynd

Jag ombads att vakta ett bord på en bakluckeloppis.Varorna var knappast fynd, utan prissatta utifrån sitt värde. Så där stod jag på en gräsplätt utanför ett köpcentrum och köpslog. En äldre man kom fram och ville visa delar av sin myntsamling. I plånboken bar han två en-kronor i svartnat silver. En från 1879 och en från 1904. Brödrafolkens väl stod det på dem. Jag sa att jag aldrig sett så gamla en-kronor förut och det var sant. På grannbordet låg en bok med titeln Konsten att flirta. Det kändes inte som jag behövde den.

Sen sålde jag två gröna plastbackar från Pripps. En skäggig yngling knöt fast dem på taket till sin risiga Folkvagn och drog iväg.  Han tyckte att han gjort ett fynd.
-Det verkar som de gröna drickabackarna är populärare än de klargula, sa bordsägaren.
-De är ölbackar, sa jag. Läsk såldes i gula backar och lättöl i gröna. Kommer du ihåg när man var liten och fick välja dricka ur en back blandad läsk? Vad högtidligt det var.

2 kommentarer:

  1. Njutbar läsning med fina detaljer!

    SvaraRadera
  2. Aha det visste jag inte, om färgerna på backarna. Däremot kommer jag ihåg att jag fick välja ur backar med blandad läsk. Festligt, tyckte vi.

    SvaraRadera