onsdag 9 november 2016

Mer

Igår kväll tittade jag på inspelningen av Michael Moores show på SVT Play. Moore eller More (mer) det kan kvitta. Han var klädd i reklamkeps, collegetröja och gymnastikskor samt bar glasögon. Jag utgick från att byxorna hade resår i midjan. Det feta håret räckte till axlarna. Under hakan hängde så mycket lös hud att skinnpåsen skulle kunna rymma ett marsvin. Han såg ut som en kvinna och jag blev allvarligt oroad över hans hälsa.

Allt i föreställningen kunde jag inte ta till mig. Det finns trots allt en del kulturella skillnader och olika referensramar och händelser som kanske inte uppmärksammats i det svenska nyhetsflödet, i alla fall inte av mig. De åhörare som hade mexikanskt eller latinamerikanskt ursprung eller var muslimer hade placerats på speciella platser i lokalen, åtskilda från de vita åhörarna. Jag vet inte om de var statister och införstådda med handlingen, men jag regerade starkt på det, eftersom det var så extremt tydligt. Han säger att 50.000 amerikaner dör varje år eftersom de inte har råd att söka läkare. Räknar man tillräckligt länge så blir det en miljon. Jag försöker föreställa mig att dö på det sättet. Jag kan inte föreställa mig det.

Valpen låg bredvid mig och sov när jag tittade på programmet. Valpen lever i nuet. Om inte nuet passar valpen skriker den eller hoppar högt. Den hoppar ungefär tre gånger sin egen mankhöjd. Jag försöker trösta mig med att dess förfäder överlevt två världskrig och en hel del annat också. Martin Luther kan ha haft en liknade som skrivbordsprydnad.

När jag sett programmet frågade jag tonåringen om hen sett det. Det hade inte tonåringen Däremot hade hen sett Filip och Fredrik resa i "Trumpland".
-West Virgina. Samhällen med nedlagda gruvor. De skulle rösta på Trump för att få jobben tillbaks. De som slet ut sig i gruvorna och dog unga av cancer. Kan du förstå varför de röstar som de gör?

Jag tänker på Isaacs syster i Philip Meyers roman, En amerikansk förlust (American Rust). Hon är smartast i hela delstaten och har gått på Yale. Hon återvänder till sin nedgångna hemstad för att få ligga. Vid något tillfälle säger hon:
-Antingen lever människor på socialbidrag eller också har de blivit jägare och samlare igen.
Det var några sådana killar med i filmen Wild. Den unga kvinnan som vandrade Pacific Trail, för att finna sig själv, mötte dem i vildmarken. De var rätt obehagliga.

Läser sakprosa istället för skönlitteratur. Jag borde läsa om en kvinnlig ornitolog som inventerar fågelbeståndet vid franska atlantkusten. Hon har rest dit för att glömma. Istället läser jag sakprosa. Läkare ifrågasätter den rådande medicinska ordningen. Om receptbelagda mediciner såldes receptfritt på apoteken skulle ingen ta dem, pga biverkningarna. Men tänker jag, människor mår ju dåligt...Vad finns kvar om man inte har några förhoppningar mer?

2 kommentarer:

  1. Dyster text i dystra tider. Moore är bra, du med.

    SvaraRadera
  2. De som röstade på Trump glömde nog bort att Obama ledde en minoritetsregering, och att republikanerna hade den egentliga makten hela tiden... sorgligt. De utsatta lär inte få det bättre.
    Jag blir verkligen berörd av den här texten.

    SvaraRadera