söndag 18 februari 2018

Tavla

Jag plockar med saker. Tavlan är inte speciellt dekorativ. Det är en barnteckning, målad av en vuxen, på en kortare kurs, Alla kan måla. Vi applicerade små pölar av vattenfärg på pappret och blåste ut färgen, så pölen blev tunn och det skvätte droppar omkring den. Rött, blått, grönt. Ett fyrverkeri kanske, om jag uppskattat sådant eller ett korallrev. Skapandets glädje. Av någon anledning har jag kostat på målningen en ram. En enkel från IKEA, men ändå en ram. Jag väger den i handen. Spara eller slänga. Det hugger till i magen och jag bestämmer mig för att slänga. Sopsäcken står bredvid bokhyllan. Jag rensar. På väggarna har jag tavlor av riktiga konstnärer. Nu är det modernt med detaljerade bilder av sjöhästar. Tror jag. Jag gillar sjöhästar. Varför vet jag inte.

På TV visas melodifestivalen. Jag har bestämt mig för att inte titta och funderar en stund på om jag ska känna mig övergiven. När jag går ut med hunden ser jag ändå en skymt av Kalle Moreus på en TV-skärm genom ett fönster. Han tuggar ljudlöst med munnen och påminner om en akvariefisk.

4 kommentarer:

  1. Funderar en stund på om jag ska känna mig övergiven :) Och Kalle Moreus!

    SvaraRadera
  2. Underbart! "Nu är det modernt med detaljerade bilder av sjöhästar."

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att texten är lite random, men att den ändå flyter på och har ett sammanhang. Bra!

    SvaraRadera
  4. Du kan verkligen få till känslohopp - precis som det är i vardagslivet :)

    SvaraRadera